Data Kecil: Cara Memanfaatkan Data Perniagaan Kecil

Big Data ada di sini untuk kekal dalam dunia perniagaan. Istilah ini menentukan pengurusan dan analisis sejumlah besar data, sehingga tidak dapat dipelajari dan diproses dengan perisian tradisional. Berkat analisis yang kompleks ini, jumlah data yang sangat besar ini menjadi maklumat berguna untuk membuat keputusan. Hampir semua sektor dapat memanfaatkan Big Data, malah sukan.

Liga sukan utama, seperti NBA atau NFL, sudah memiliki sistem analisis data untuk membantu pasukan menyiapkan strategi untuk permainan. Mereka mengambil kira banyak pemboleh ubah, dari saat yang akan dilakukan untuk statistik pemain. Oleh itu, mereka lebih baik menentukan barisan dan taktik apa yang akan digunakan. Begitu juga, syarikat dapat menganalisis ribuan data untuk membahagikan pelanggan mereka dan memahaminya dengan lebih baik, untuk menjangka kehendak mereka dan mengoptimumkan proses dan menjimatkan wang.

Menurut National Observatory of Technology and Society (ONTSI), pada tahun 2018 11% syarikat Sepanyol dan 12% syarikat Eropah menggunakan teknik Big Data. Ini masih merupakan peratusan yang agak kecil, tetapi dalam arah kenaikan yang jelas. Walau bagaimanapun, banyak bergantung pada saiz syarikat; Tiga daripada sepuluh syarikat besar di Sepanyol (lebih daripada 250 pekerja) menggunakan Big Data, tetapi hanya satu dari sepuluh jika kita merujuk kepada syarikat kecil. Teknik Big Data mewakili pelaburan yang signifikan, selalunya di luar jangkauan PKS. Namun, adalah mungkin untuk memanfaatkan data yang dikumpulkan oleh perniagaan dari masa ke masa tanpa mengeluarkan banyak uang. Menghadapi Big Data, UKM dapat menggunakan pemasaran Data Kecil atau pangkalan data.

Seperti yang dijelaskan dari BeeDIGITAL, Data Kecil terdiri dari mengumpulkan jumlah data yang lebih kecil daripada Big Data, yang menjadikan analisis dan pengelolaannya lebih mudah. Dengan cara ini, maklumat yang mudah dicapai dan berguna untuk membuat keputusan yang lebih baik. Pakarnya telah mengumpulkan kelebihan utama pemasaran pangkalan data untuk syarikat yang ingin mula menggunakannya: 1. Data mudah diperoleh

Big Data menggunakan algoritma kompleks dan operasi matematik untuk mengekstrak maklumat praktikal dari berjuta-juta data. Sebaliknya, Data Kecil didasarkan pada data harian, seperti yang disediakan oleh rangkaian sosial (jumlah suka, penerbitan bersama, interaksi, komen …) atau yang disediakan oleh pengguna sendiri (transaksi sebelumnya dengan syarikat, nama, alamat, minat dan citarasa …).

2. Membantu menentukan potensi atau pengguna akhir

Menganalisis dan mengkaji semua maklumat yang dikumpulkan syarikat akan membolehkan kita membuat profil rekaan bakal pengguna kita: di mana mereka tinggal, apa yang mereka perlukan, apa yang mereka suka, apa yang mendorong mereka untuk membeli …

3. Membolehkan anda membuat pengalaman yang diperibadikan

Kesimpulan yang diambil dari Data Kecil menjadikan kita lebih mengenali pengguna. Dengan cara ini, anda dapat membuat pengalaman yang disesuaikan dengan selera dan keperluan anda.

4. Luaskan kemungkinan penjualan anda

Kempen yang menyasarkan hanya pengguna yang kemungkinan besar akan membeli akan paling berjaya. Begitu juga, pengalaman yang diperibadikan akan memberi ingatan positif kepada pengguna, yang akan membuatnya berulang. Begitu juga, jika kita mengenali pelanggan kita, kita dapat menjangkakan keperluan mereka. Sebagai contoh, kami mungkin menghantar tawaran produk yang berkaitan dengan orang lain yang telah membeli sebelumnya.

5. Kenal pasti pengguna yang paling berharga

Tidak semua bakal pengguna akan menjadi pelanggan akhir; Anda harus tahu bagaimana mengenal pasti mana yang mempunyai lebih banyak pilihan untuk membeli dan mengarahkan usaha anda kepada mereka. Sebilangan akan sangat berminat dan hanya memerlukan sedikit dorongan untuk membeli. Yang lain mungkin mempunyai anggaran yang besar dan boleh membuat penjualan yang besar. Analisis Data Kecil yang baik dapat membantu kami mengenal pasti khalayak yang kami minat jual.

6. Membantu meningkatkan pulangan pelaburan kempen

Melabur dalam pemasaran pangkalan data membawa lebih banyak faedah. Ringkasnya, membuat kempen yang lebih fokus dan diperibadikan akan bermakna kadar kejayaan yang lebih tinggi.

Cara melaksanakan Data Kecil di UKM

Oleh kerana terdapat banyak kelebihan pemasaran pangkalan data, dari BeeDIGITAL mereka menjelaskan apa langkah pertama yang harus diambil oleh UKM untuk mula menggunakannya:

Buat pangkalan data

Mempunyai koleksi pangkalan data yang baik adalah andalan Data Kecil. Pangkalan data adalah kumpulan maklumat, disusun supaya mudah untuk mencari apa yang kita cari. Terdapat banyak jenis: pembekal, inventori …

Untuk meningkatkan penjualan, pangkalan data yang paling berguna adalah yang mengatur pelanggan atau petunjuk, iaitu orang yang telah menghubungi syarikat dan meninggalkan data mereka, tetapi belum membeli. Pangkalan data ini akan merangkumi maklumat peribadi, pembelian atau interaksi pelanggan yang lalu dengan syarikat (jika anda meninggalkan data anda melalui pos, jika anda dipanggil melalui telefon …). Di beberapa sektor, sangat mudah untuk memasukkan perincian mengenai pembelian di masa depan, untuk menjangkakan keperluan pengguna; Sebagai contoh, doktor haiwan akan memasukkan tarikh vaksinasi untuk menghantar peringatan kepada pelanggan mereka. Penting untuk memastikan pangkalan data sentiasa dikemas kini dan cuba mengembangkannya (sebagai contoh, membuat lebih banyak orang mendaftar di web dan memberikan e-mel kepada kami).

Bahagikan maklumat

Pangkalan data hanya nombor tunggal jika tidak disusun dengan betul. Oleh itu, adalah penting untuk merancang dan mempertimbangkan data apa yang akan sangat berguna bagi syarikat. Sebagai contoh, kita dapat memisahkan pelanggan yang hanya menghubungi syarikat daripada mereka yang sudah berulang. Atau bezakan antara mereka yang berinteraksi di rangkaian sosial daripada mereka yang lebih suka hubungan peribadi atau melalui telefon. Oleh itu, kita dapat mengarahkan tindakan kita dengan lebih baik bergantung pada tempat seseorang dalam proses pembelian (jika mereka hanya menghubungi kami, jika mereka sudah menjadi pelanggan, jika mereka biasa …) dan pilihan mereka ketika membeli. .

Gunakan CRM

Cara termudah untuk menyimpan pangkalan data adalah dengan menggunakan spreadsheet, seperti yang terdapat di Excel. Walau bagaimanapun, anda dapat memanfaatkannya dengan platform CRM. Program-program ini adalah aplikasi pengurusan hubungan pelanggan. Mereka membantu memusatkan semua pangkalan data dalam satu program dan menganalisisnya supaya kita lebih mengenali pengguna dan dapat menjangka keperluan mereka. Mereka juga termasuk fungsi untuk mengotomatisasi tugas-tugas tertentu dan secara langsung mengelola pembelian dan kempen kesetiaan pelanggan.

Gunakan alat analisis

Cara terbaik untuk membuat kesimpulan dari beratus-ratus data adalah dengan melihatnya ditunjukkan secara grafik. Analisis asas dengan grafik sederhana dapat dicapai dengan spreadsheet (misalnya di Excel). Walau bagaimanapun, terdapat platform lain yang membolehkan anda mengumpulkan sejumlah besar nombor, menganalisisnya, menguruskannya dan membentuknya. Selain itu, dalam era digital kita tidak boleh lupa untuk mengekstrak sebanyak mungkin maklumat dari laman web kami, yang mana alat analisis web sangat penting.

Visualisasi data

Google Data Studio adalah alat percuma yang membolehkan anda mewakili maklumat yang kompleks dalam pangkalan data dengan cara yang mudah dan grafik. Dengan itu, anda boleh membuat laporan yang diperibadikan atau papan pemuka interaktif untuk melihat evolusi dan trend pemboleh ubah yang menarik bagi kami (jumlah penjualan, petunjuk, masa membaca blog, catatan yang dikongsi di rangkaian sosial …). Terdapat banyak alternatif lain, walaupun ada yang memerlukan pengetahuan pengaturcaraan: Microsoft Power BI, SAS, Python, Tableau …

Analisis Web

Platform yang paling terkenal adalah Google Analytics. Alat percuma ini menunjukkan semua maklumat yang berkaitan dengan laman web dan, terutamanya, dari mana lalu lintas berasal (dari kempen berbayar, dari mesin carian, dari pautan langsung …). Dengan platform ini, kami dapat memperoleh laporan mengenai apa yang dilakukan oleh pengguna di laman web kami dan dengan cara apa kami memperoleh lebih banyak lawatan. Dengan cara ini, kita akan tahu apa yang harus ditingkatkan dalam perniagaan kita dan jika ada masalah yang mesti kita perbaiki. Terdapat beberapa alternatif lain untuk Google Analytics dengan banyak fungsi lain, seperti Open Web Analytics, Matomo atau Adobe Analytics. “Big Data jauh dari jangkauan banyak syarikat kecil, yang tidak dapat menanggung kos perisian yang mampu melakukan algoritma seperti itu. Walau bagaimanapun, UKM mengumpulkan banyak maklumat dalam sehari-hari hanya dengan orang yang berinteraksi dengannya di sosial rangkaian atau mereka yang melayari laman webnya. Semua data ini dapat ditransformasikan menjadi maklumat yang benar-benar praktikal, bukan angka yang sederhana “komen Ignacio Manrique de Lara Fernández, Pengarah Pemasaran BeeDIGITAL, yang juga mendorong semua PKS untuk memanfaatkan potensi ini maklumat. “Anda tidak perlu mengeluarkan banyak uang untuk membuat keputusan yang lebih baik dengan pemasaran pangkalan data.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *