Potret Robot Pemasar yang Sempurna: Apa yang Mempunyai Kesamaan Pemasar

Ketika mengambil pekerja profesional, syarikat cenderung bercita-cita ingin mendapatkan pekerja yang ‘sempurna’. Senarai keperluan adalah luas, dijelaskan mengenai keperluan khusus syarikat, dan aspirasi mengenai apa yang harus dicapai juga. Tetapi apa yang mesti dicari oleh syarikat di pasaran mereka? Apa yang Menjadikan Pekerja Pemasaran yang Sempurna?

Sudah tentu, setiap syarikat – dan setiap pasukan pemasaran yang mencari profesional – mempunyai keperluan tersendiri. Tetapi di luar konkrit, ada kemahiran tertentu yang diperlukan dalam pemasar. Di luar latihan dan kemahiran yang diperoleh, pemasar mesti dapat unggul dalam kapasiti tertentu yang hampir boleh dikatakan semula jadi.

Analisis Minggu Pemasaran telah menunjukkan ciri-ciri yang sama dengan pemasar dan, berdasarkan kesimpulan mereka, ciri potret robot pemasar yang sempurna dapat diketahui.

Empati
Pada akhirnya, seperti yang mereka jelaskan dalam analisis, strategi pemasaran harus berorientasi untuk memahami pengguna. Pemasar adalah orang yang dapat melihat sesuatu dari sudut pandangan pengguna.

Rasa ingin tahu
Mereka mesti sentiasa berminat dengan apa yang berlaku di luar syarikat mereka. Mereka perlu mengikuti perubahan yang berlaku di pasaran dan apa yang menarik minat pengguna. Mereka mesti mengintip semuanya.

Ketahui di mana tidak akan ada ketepatan
Walaupun pentingnya menjadi tepat di tempat kerja selalu dibincangkan, dalam analisis mereka menjelaskan bahawa pemasar mesti dapat hidup dengan tidak tepat dan bahkan merasa selesa dengannya. Angka tidak selalu bertambah, mereka menunjukkan, kerana pemasaran bukanlah sains yang tepat.

Pengurusan masa yang baik
Ini tidak bermaksud bahawa mereka tahu bagaimana mengendalikan dengan baik bagaimana mereka menggunakan waktu kerja mereka, yang juga, melainkan hubungan mereka dengan masa dan penerapan strategi pemasaran. Pemasar yang baik tidak akan menarik diri dari pasaran dan dapat merancang terlebih dahulu apa yang akan dia lakukan dan mengapa.

Dia berfikir jangka panjang tetapi bertindak pendek
Berkaitan rapat dengan titik sebelumnya, pemasar yang baik mampu memiliki visi jangka panjang mengenai sesuatu. Dia tahu bagaimana mencari keseimbangan antara apa yang strategi perlu lama dan apa yang harus dilakukannya pendek. Dia mencapai hasil segera, tetapi tanpa mengorbankan masa depan jenama.

Utamakan
Jenama yang mempunyai banyak objektif dan banyak aspirasi, mereka memberi amaran, akhirnya menjadi apa-apa. Kajian menunjukkan bahawa mempunyai lima atau empat tujuan yang jelas adalah yang membantu anda mencapai hasil.

Dia tahu bagaimana mempersembahkan sesuatu secara sederhana
Tidak ada yang mempertikaikan bahawa kerja pemasaran sangat kompleks. Menetapkan strategi jenama yang baik melibatkan bekerja dengan banyak pemboleh ubah dan dengan banyak elemen, tetapi pemasar yang baik mampu menyampaikan semuanya dengan cara yang mudah kepada pasukannya. Dengan kata lain, setiap orang mesti jelas mengenai apa yang akan dilakukan dan mengapa.

Melanggar peraturan apabila ia penting
Genius kreatif yang tidak menghormati apa-apa atau sesiapa pun adalah semacam mitos. Untuk perniagaan, ia boleh menjadi sakit kepala. Dan seretan. Adakah ini menunjukkan bahawa pemasar yang baik akan selalu mengikuti peraturan? Tidak betul, tetapi anda akan tahu kapan ia bernilai melampaui batas dan berbalah dengan yang telah ditetapkan.

Belajar dan sesuaikan
Pemasar yang baik menyedari batasannya. Oleh itu, mereka tidak pernah berhenti belajar perkara baru dan menyesuaikan diri dengan perubahan pasaran.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *