Profesional data, antara yang dibayar terbaik di sektor IT & TELCO

2020 telah ditandai oleh COVID-19 dan akibatnya baik di peringkat sosial dan buruh. Di sebalik ketidakpastian yang disebabkan oleh krisis kesihatan COVID dan krisis ekonomi-sosial akibatnya, proses pendigitan dan transformasi teknologi dalam pelbagai sektor ekonomi kita tidak dapat dihentikan dan sektor IT & TELCO telah diperkuat.

Dalam konteks ini, Spring Professional, telah membentangkan IV Spring Professional Guide ke pasaran buruh 2021: IT & TELCO yang menganalisis lima belas jawatan yang paling dituntut di sektor ini di Sepanyol dari sudut pengagihan gaji, fungsional dan geografi.

Situasi dan ramalan semasa untuk tahun 2021

Situasi yang dialami pada tahun 2020 telah mempercepat proses pendigitan dan transformasi teknologi dalam pelbagai sektor ekonomi kita. Pada pertengahan tahun lalu, banyak projek teknologi yang disertakan oleh organisasi dalam agenda mereka lumpuh oleh ketidaktentuan konteksnya, tetapi sekarang kita melihat pemulihan progresif dan pengaktifan semula rancangan tersebut.

Falsafah “pengambilan keputusan berdasarkan data” telah menggerakkan organisasi lebih dari sebelumnya, yang memerlukan, semakin banyak, profesional untuk menolong mereka merancang, melaksanakan dan menerapkan struktur teknologi yang memudahkan data untuk membuat keputusan ini berdasarkan bukti. Trend ini mempengaruhi semua sektor. Di tempat pertama, kerana pergerakan saluran penjualan tradisional yang jelas ke arah saluran dalam talian, dengan pertumbuhan tahunan 20%. Kedua, kerana pendigitalan sektor yang lebih tradisional, yang sudah mempunyai perisian canggih untuk pengurusan operasi dan pengumpulan dan analisis data mereka; dan, ketiga, disebabkan oleh peningkatan pekerjaan di luar pejabat atau kerja jarak jauh, yang telah meningkat terutama pada tahun lalu (terutama dalam profil ICT) dan yang memerlukan infrastruktur teknologi yang kukuh untuk memungkinkannya.

Sebuah laporan yang diterbitkan oleh Institut Kumpulan Adecco menyimpulkan bahawa, dalam senario unik di mana kita bergerak tahun lalu, sektor IT & TELCO adalah sektor yang menghasilkan paling banyak pekerjaan, yang menempati 17% kekosongan pekerjaan. Madrid dan Catalonia adalah kawasan dengan kepekatan permintaan tertinggi, masing-masing menyumbang 40% dan 28% dari pengiraan nasional.

Sebaliknya, ketidakseimbangan antara permintaan profil jenis ini di pasaran dan bakat yang ada terus diperhatikan. Sektor IT & TELCO kekal sebagai sektor yang dipimpin oleh para calon dengan jelas, yang membenarkan kenaikan gaji sebagai penyebab, di satu pihak, persaingan yang sangat besar antara syarikat untuk menarik bakat dan, di sisi lain, peningkatan profesional yang bekerja jauh untuk syarikat asing dengan gaji yang sedikit lebih tinggi.

Profil dan gaji di sektor IT & TELCO

Gaji sektor ini berbeza-beza bergantung pada tahap pengalaman, wilayah tempat anda bekerja, dan jenis syarikat: permulaan atau korporat. Permulaan dianggap sebagai syarikat yang berumur kurang dari 5 tahun dan berkembang, dan korporat adalah syarikat yang sudah disatukan, lebih dari lima tahun keberadaannya dan dengan pertumbuhan yang berterusan dari masa ke masa.

Ketua Pejabat Maklumat (CIO) adalah profil berbayar tertinggi di Sepanyol pada tahun 2021 di sektor IT & TELCO dan julat gajinya sangat luas bergantung pada sektor dan ukuran syarikat kontrak, antara 60,000 euro dan 250,000 euro per tahun jika melebihi satu dekad pengalaman dalam syarikat. Ia diikuti dengan kedudukan Cibersecurity Manager dengan gaji yang mencecah 125,000 euro setahun.

Dengan gaji yang bergerak sekitar 80,000 dan 70,000 euro setahun adalah profesional seperti Data Architect, Engineering Manager dan SW Architect. Mereka diikuti oleh kedudukan seperti DevOps / SRE dan Cloud Architect yang dapat menerima rata-rata dari 65,000 hingga 60,000 euro per tahun.

PEJABAT MAKLUMAT KETUA (CIO)

Dia adalah profesional dengan gaji tertinggi di sektor IT & TELCO. Julat gaji jenis profil ini sangat luas bergantung pada sektor dan saiz syarikat kontrak. Ia boleh berkisar antara 60,000 euro dan 250,000 euro setiap tahun.

Menyusun, mengurus dan menyelaraskan sistem maklumat dengan strategi setiap syarikat. Ini mendorong perubahan perniagaan dan meningkatkan kecekapan proses dalaman.

Oleh kerana ia adalah profil keratan rentas, ia diperlukan untuk semua jenis syarikat yang memerlukan organisasi maklumat di peringkat teknologi: permulaan, PKS atau bahkan syarikat multinasional besar.

PENGURUS CIBERSECURITY

Gaji tahunan untuk profesional ini mencecah 125,000 euro.

Dia bertanggungjawab untuk menjamin dan menentukan dasar keselamatan syarikat, menganalisis kemungkinan risiko komputer dalaman dan luaran. Ia juga mesti memastikan kepatuhan dengan kerangka peraturan yang ada.

Ini adalah peranan yang semakin penting kerana peningkatan serangan komputer dan merupakan angka yang sangat penting dalam sektor awam dan swasta.

ARKITEK DATA

Imbuhan mereka mencapai 80,000 euro setahun. Ia adalah orang yang bertanggungjawab merancang, membuat dan mengurus semua infrastruktur teknologi yang diperlukan untuk eksploitasi, pengurusan dan analisis data syarikat.

Ini adalah profil yang sangat diminta dalam syarikat yang berkaitan dengan perdagangan elektronik, perkhidmatan kewangan dan mesin pencari dan, bagaimanapun, oleh syarikat yang menghasilkan sejumlah besar data.

PENGURUS KEJURUTERAAN

Imbuhan tahunan untuk profil ini mencapai 80,000 euro kasar setahun. Ia adalah tokoh yang dicipta di syarikat pengembangan produk digital dan namanya berasal dari syarikat digital di Amerika Syarikat.

Dia bertugas menguruskan proses pengeluaran dan pasukan pengembangan produk. Fungsinya merangkumi pengurusan pasukan kejuruteraan, analisis dan pelaksanaan proses dalam pasukannya untuk memungkinkan penjimatan kos dan peningkatan dan / atau automasi aktiviti yang memfasilitasi dan / atau mengoptimumkan kerja harian perisian kejuruteraan pasukan.

AR ARKITEK

Gaji Architect Perisian boleh mencapai 70,000 euro setahun. Ini adalah kunci utama dalam konsep produk baru.

Dia bertanggung jawab untuk membuat keputusan tingkat tinggi dalam proses pengembangan dan memutuskan rancangan, ukuran teknis, platform dan bahasa pengaturcaraan yang akan digunakan atau standard pengaturcaraan yang akan digunakan dalam projek tersebut.

PERKEMBANGAN / SRE

Gaji tahunan angka ini mencapai 65,000 euro. Ini adalah profil dengan pendekatan falsafah / metodologi yang menggabungkan pengembangan kod (Dev) dan operasi IT (Ops).

Kombinasi ini bertujuan untuk mengurangkan masa proses pembangunan, memberikan penyampaian berterusan dan meningkatkan standard kualiti, semuanya dalam metodologi tangkas.

ARKITEK CLOUD

Imbuhan rata-rata mencapai 60,000 euro setiap tahun dan merupakan kedudukan lain yang paling dituntut dalam dunia Cloud.

Merancang, menyelaras dan mengurus infrastruktur pengkomputeran awan syarikat. Terdapat tiga model Cloud yang bergantung pada keperluan syarikat: awan awam, awan peribadi dan awan hibrid. Profil ini adalah orang yang membuat keputusan yang mana jenis awan yang paling sesuai dan akan optimum untuk syarikat. Peranannya sangat kompleks, kerana mesti mempunyai pengalaman dan berkoordinasi dengan operasi dan aplikasi, perisian, integrasi dan bidang keselamatan.

PERUNDING / BI

Gaji Perunding BI mencecah 58,000 euro setahun. Profesional ini mengekstrak dan menyusun data untuk mengoptimumkannya dan dapat membuat keputusan strategik dengannya.

Fungsi utamanya adalah pemodelan data, integrasi data dan ETL, serta pembuatan laporan.

SAINTIFIK DATA

Gaji Saintis Data adalah sekitar 58,000 euro setahun. Dia adalah pakar data yang bertugas mengekstrak pengetahuan dari pelbagai sumber. Tujuannya adalah agar dia dapat menjawab soalan dan membuat keputusan strategik.

Dia memberi tumpuan kepada dua jenis analisis data: analisis deskriptif dan analisis ramalan. Analisis deskriptif difokuskan pada menggambarkan tren utama dalam data yang dianalisis. Analisis ramalan berdasarkan ramalan data masa depan berdasarkan tren masa lalu.

JURUTERA DATA

Gaji tahunannya mencecah 58,000 euro. Profil inilah yang menjadikan data dapat diakses untuk dimanipulasi oleh Saintis Data. Ia menyiapkan keseluruhan ekosistem sehingga orang lain dapat membersihkan data mereka dan siap untuk dianalisis.

PERUNDING ERP

Imbuhan untuk profil ini mencapai 58,000 euro setiap tahun.

Perunding ERP (perisian pengurusan perniagaan) menerapkan, menyesuaikan dan mengemas kini perisian pengurusan perniagaan dalam organisasi. Fungsi utamanya adalah untuk menentukan keperluan perniagaan untuk memahami sepenuhnya aliran aktiviti awal dari mana ia bermula, reka bentuk proses baru yang telah ditentukan sebelumnya dalam pengumpulan persyaratan, dan menyesuaikan fungsi baru sistem sesuai dengan yang baru proses dan, akhirnya, menjaga latihan pengguna.

PENGURUS PROJEK IT

Gaji tahunannya rata-rata mencapai 57,000 euro. Dia bertugas menguruskan projek teknologi dari awal hingga akhir.

Di antara fungsi utamanya, kami menyoroti definisi projek, pelaksanaannya, dan penyelesaian dan penyampaiannya. Akhirnya, ada pemantauan dalam jangka pendek untuk dapat memberikan sokongan terhadap insiden yang mungkin timbul setelah semuanya dimasukkan ke dalam produksi.

PEMBANGKANG LENGKAP PENUH

Gaji Pengembang Penumpukan Penuh adalah dalam lingkungan antara 35.000 euro hingga 45.000 euro per tahun untuk profil dengan pengalaman 3-4. Sekiranya anda mempunyai pengalaman lebih dari 4 tahun, ia boleh mencapai hingga 55,000 euro setiap tahun.

Ini adalah profil yang paling diminati tahun ini kerana kelengkapan teknikal dan visi global produk yang disediakannya.

Ini adalah profil kacukan antara Front End Developer dan Back End Programmer. Ia menggabungkan pengetahuan teknologi kedua-dua belah pihak dan mampu menjalankan pengembangan penyelesaian secara menyeluruh dengan autonomi. Anda tidak perlu menguasai semua teknologi, tetapi anda diharapkan dapat bekerja di kedua-dua pelanggan dan pelayan dan anda mesti memahami apa yang berlaku semasa mengembangkan aplikasi.

ANALISIS DATA

Imbuhan tahunannya mencapai 53,000 euro, dan ini adalah profil permintaan tinggi di semua syarikat.

Dia adalah orang yang paling dekat dengan perniagaan dan bekerja dalam kitaran pemprosesan data syarikat. Ia bertanggungjawab untuk penafsiran dan analisis data sehingga syarikat dapat membuat keputusan. Peningkatan profil jenis ini disebabkan oleh kecenderungan syarikat menjadi Pemacu Data (syarikat yang mendasarkan keputusan mereka pada data).

JURUTERA CLOUD

Gaji purata angka ini mencapai 52,000 euro setahun. Dengan pertumbuhan teknologi baru dan transformasi digital, telah terjadi perubahan besar dalam infrastruktur dan cara penyimpanan syarikat. Dengan ini, banyak kedudukan khusus muncul di dunia Awan. Di antara yang paling dihargai, adalah Cloud Engineer, yang melaksanakan, menyeragamkan dan menguruskan aplikasi di cloud.

Pada langkah seterusnya, dengan gaji sekitar 58,000 euro per tahun, terdapat profil seperti Perunding BI, Saintis Data, Jurutera Data, Perunding ERP, Pengurus Projek IT dan Pembangun Tumpukan Penuh. Yang terakhir adalah profesional yang paling dicari di sektor ini pada tahun 2021.

Akhirnya, di sektor IT & TELCO, kedudukan Penganalisis Data dan Jurutera Awan dapat memperoleh gaji tahunan sebanyak 53,000 euro.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *