Selepas perjudian dan perjudian dalam talian, pengiklanan makanan ringan akan menjadi yang berikutnya oleh undang-undang

Seperti sebelumnya dengan pembuat taruhan dan perjudian dalam talian, Kementerian Penggunaan kini berusaha untuk membatasi bagaimana pengiklanan apa yang disebut makanan ringan dan bagaimana dan di mana ia dapat diiklankan.

Konsumsi merancang keputusan kerajaan yang akan mengatur iklan jenis produk ini dan yang tidak hanya akan mempengaruhi media tradisional – seperti televisyen – tetapi juga digital. Peraturan tersebut ingin mengatur bagaimana iklan jenis ini dapat ditayangkan di rangkaian sosial dan dengan demikian membatasi kesannya terhadap populasi anak.

Ramalan kementerian, seperti yang telah dikembangkan oleh El PeriĆ³dico, adalah bahawa cadangan normatif siap antara akhir tahun ini dan awal tahun depan. Buat masa ini, Consumption masih berusaha menyelesaikan masalah ini dan mengekalkan hubungan dengan industri. Di samping itu, walaupun projek normatif, ia masih harus melalui prosedur yang berbeza. Ia masih perlu disetujui oleh Majlis Menteri.

Apa yang akan mengubah norma? Mungkin, dari penyesuaian yang diterbitkan oleh EPE, perubahan yang paling penting adalah perubahan yang akan mempengaruhi rangkaian sosial. Sekarang ini, ini di luar kerangka peraturan – yang menghalang, misalnya, menampilkan iklan jenis ini pada waktu kanak-kanak di TV – dan dengan peraturan baru, iklan tersebut akan diatur. Persoalan besar adalah bagaimana.

Kedua-dua jenis had yang mungkin
Seperti yang telah dipelajari oleh akhbar itu, Penggunaan mengubah dua pilihan. Seseorang akan menyiratkan bahawa syarikat itu sendiri dan Consumption menyetujui kerangka kerja bersama, yang dikendalikan oleh CNMC (yang dapat mengenakan denda kepada mereka yang melewatkannya tetapi lebih banyak dalam jangka panjang).

Yang lain ialah membuat peraturan yang serupa dengan permainan dan dengan hukuman dari saat pertama. Iklan makanan ringan hanya boleh dilancarkan apabila iklan tersebut dapat dicegah dengan selamat dari menjangkau anak-anak. Semoga semua langkah ini juga dapat mengubah peraturan permainan untuk influencer.

Langkah-langkah tersebut tidak hanya akan mempengaruhi pengiklanan dalam talian, kerana Consumo percaya bahawa peraturan diri semasa tidak berfungsi. Antara langkah lain yang dipertimbangkan adalah melarang sepenuhnya pengiklanan produk jenis ini di televisyen semasa waktu kanak-kanak atau melarang semua iklan produk yang dianggap paling buruk.

ia bukan idea baru
Walaupun artikel ini menggariskan apa yang diharapkan, ideanya bukanlah sesuatu yang baru. Ketika setahun yang lalu, Kementerian Penggunaan mengemukakan laporan mengenai kegemukan pada masa kanak-kanak, perlunya mengubah sesuatu telah ditunjukkan. Pada masa itu nampak jelas bahawa makanan ringan seperti binatang hitam pengiklanan seterusnya dan masa-masa sukar menanti syarikat di sektor ini dari segi pengiklanan.

Di beberapa negara, langkah-langkah telah diambil untuk membatasi iklan dan pemasaran jenama ini. Inggeris telah mengumumkan musim panasnya rancangannya untuk mengurangkan pendedahan kanak-kanak terhadap iklan makanan ringan: mereka hanya dapat menyiarkannya pada waktu malam. Negara ini juga membuat keputusan itu sejajar dengan tingginya kadar kegemukan pada masa kanak-kanak dan tingginya kehadiran produk-produk ini dalam mesej iklan.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *