Wanita iklan di Sepanyol masih dikecam mewakili stereotaip suri rumah

Salah satu titik panas dalam kritik terhadap iklan dalam beberapa tahun terakhir adalah bagaimana kempen terus mewakili wanita. Kajian telah dilakukan dan kritikan yang menyertainya juga. Wanita tidak muncul sebagai profesional, mereka tertanam dalam stereotaip ibu rumah tangga atau mereka menjadi objektif dalam kempen yang menjual apa pun.

Wanita di dunia nyata sama sekali tidak dikenali dengan rakan sebayanya dalam iklan tersebut. Jenama berjanji akan mengubah keadaan dan, pada kenyataannya, tren periklanan muncul yang tidak sesuai dengan trend itu, seperti halnya dengan peningkatan iklan pemberdayaan. Persoalan besarnya ialah, secara umum, perubahan ini telah berlaku.

Data tersebut tidak mengundang rasa optimis: iklan terus masuk dalam klise yang sama selama beberapa dekad untuk menunjukkan wanita dan dunia di mana mereka bergerak. Kajian terbaru telah disiapkan di Sepanyol, berdasarkan data dari iklan jenama di pasar ini.

Kesimpulan Wanita dan Iklan: Seksisme dalam Komunikasi Komersial, yang disiapkan oleh Persatuan Pengguna Komunikasi (AUC) dan dibiayai oleh Kementerian Hal Ehwal Pengguna, menunjukkan bahawa wanita terus diperlihatkan secara stereotaip dan diskriminatif.

Iklan-iklan itu, menurut Menteri Penggunaan, Alberto Garz√≥n, dalam penyampaian data kajian berfungsi sebagai cara untuk “mengabadikan tingkah laku macho yang bertentangan dengan kebijakan kesetaraan.” Bagi wanita iklan, perubahan sosial dari berlalunya masa dan gelombang feminisme belum berlalu.

Oleh itu, sebagai contoh, iklan untuk produk pembersih adalah wilayah wanita. 75.6% iklan untuk produk ini memaparkannya. Perkara yang sama berlaku dengan iklan kosmetik, kecantikan dan fesyen, yang mempunyai protagonis wanita dalam 78.5% kes. Wanita juga merupakan protagonis utama iklan makanan dan minuman, dengan 65%.

Menghadapi data ini, wanita hampir tidak pernah muncul dalam aktiviti profesional. Maksudnya, iklan yang menunjukkan seorang wanita bekerja jarang. Hanya 28.9% iklan yang melakukannya (34.9% sekiranya hanya wanita yang muncul dalam iklan).

Sebaliknya, 43.4% wanita dalam iklan yang kelihatan melakukan sesuatu adalah suri rumah. Sekiranya iklan dijalankan dengan cara yang unik oleh wanita, suri rumah naik dan jumlahnya 56.2%.

Pengguna yang mahir
Salah satu perkara yang dikemukakan oleh kajian mengenai stereotaip gender sebagai masalah dalam beberapa tahun terakhir adalah dinamika hubungan dan peranan yang dimiliki oleh wanita antara penggunaan dan cadangan. Dengan kata lain, wanita biasanya tidak pakar dalam iklan, melainkan mereka yang menerima pesanan bernilai dari orang lain – biasanya seorang lelaki – yang mendorong mereka untuk membeli.

Sebagai contoh, inilah yang berlaku dengan pengiklanan produk pembersih di mana seorang wanita membeli – dan terdesak sebelum noda yang tidak keluar dan masalah serupa – tetapi pertama kali mendapat nasihat seorang lelaki – saintis pakar yang mengetahui segalanya. bagaimana anda menghilangkan noda tersebut.

Data dari kajian Consumption juga memungkinkan kita membuat komposisi tempat yang serupa. Wanita dalam iklan tersebut hanya penasihat atau jurujual dalam 9% kes. Dalam iklan Sepanyol, mereka selalu menjadi pengguna atau pembeli, walaupun produk tersebut tidak semestinya untuk mereka.

Untuk ini mesti ditambah bahawa 12.7% wanita muncul sebagai elemen hiasan: inilah yang disebut oleh kajian “kehadiran wanita dalam iklan di mana mereka tidak mempunyai peranan komersial.” Tidak membeli atau menjual. 85.6% iklan tersebut ditujukan untuk lelaki.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *